Royal Caribbeans fartyg Icon of the Seas sett från ovan.

Information för din resa med Royal Caribbean

Skepp o hoj!

Vad roligt att du ska ut och resa med Royal Caribbean. För att göra din kryssning så smidig och härlig som möjligt – före, under och efter – har vi sammanställt en del viktig och matnyttig information för dig att ta del av. Vänligen läs igenom informationen ordentligt.

Att tänka på innan avresa

Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter hemkomst. Tänk på att passet måste vara helt och inneha minst ett ledigt uppslag. För din egen säkerhet rekommenderar vi att du tar med en papperskopia på ditt pass, om passet skulle förkomma

Angående om du behöver ansöka om visum beror det på vilket land/vilka länder du ska resa till. Vissa länder är visumfria för svenska medborgare, andra länder kräver att man har ett visum med sig hemifrån och vissa länder ger dig ett turistvisum vid ankomst. För att veta vad som gäller för just din kryssning ber vi dig kontakta respektive lands ambassad. Vi samarbetar med AllaVisum så att du snabbt och enkelt kan ansöka om ditt/dina visum här.

ESTA 

För inresa i USA måste du ansöka om så kallat ESTA och det gör du genom att anmäla dig själv här, minst 72 timmar innan avresa. Avgiften för ansökan betalar du direkt på ansökningssidan och du får sedan ett e-mail om ansökan gått igenom. Inresetillståndet gäller för obegränsat antal inresor under två år. Observera att en godkänd ESTA-ansökan inte garanterar inresa i USA. 

eTA

För inresa i Kanada krävs att du har ett eTA och du bör ansöka om detta här, redan innan du bokar ditt flyg. Det är ett elektroniskt resedokument för turister, affärsbesökande och resenärer på genomresa som beviljar inträde i Kanada under sex månader. Godkännandet är elektroniskt länkat till ditt pass och gäller i fem år, eller fram tills dess att ditt pass går ut.

Reseförsäkring ERV
Det ingår ofta ett reseskydd i hemförsäkringen men detta skydd kan behöva kompletteras. Vi rekommenderar därför att du noga ser över vad som gäller för just dig. Önskar du komplettera din försäkring samarbetar vi med ERV och önskar du mer information om deras reseförsäkring kan du gå in på erv.se.

Avbeställningsskydd Gouda
Ett avbeställningsskydd träder in vid avbeställning på grund av akut sjukdom/dödsfall för resenären eller nära anhörig, alternativt annan akut, oförutsedd händelse. Avbeställningsskyddet måste tecknas i samband med bokning och ska betalas i samband med anmälningsavgiften. Avbeställningsskyddet återbetalas ej. Försäkringen gäller utan självrisk. För mer detaljerad information kan du gå in på Goudas hemsida, gouda-rf.se.

Vi rekommenderar alltid att du ser till att ha ett gott grundskydd, samt eventuellt även skydd mot hepatit A och B. Det svenska grundskyddet skyddar mot difteri, stelkramp, polio, mässling, röda hund, påssjuka och Haemofilus Inluenzae B (Hib).  

Övriga vaccinationer är beroende av till vilka länder du ska resa, och ibland även beroende av hur länge du ska vara borta. Kontrollera med din vårdcentral eller vaccinationscentral i god tid innan avresa, vad som gäller för just de destinationer du ska besöka. 

Möjligheten att checka in öppnar upp närmare avresedatum och vi rekommenderar att du använder Royal Caribbean-appen för att checka in alla gäster på din bokning. Du kan checka in med appen fram till klockan 08.00 på morgonen för din segling.

Du kan även checka in på Royal Caribbeans hemsida upp till 48 timmar före avresa. Du måste dock slutföra incheckningen med appen eller vid terminalen. Royal Caribbean kräver att alla gäster är incheckade senast 60 minuter före schemalagda avgångstiden. Gäster som anländer sent kommer inte tillåtas att segla.

För att checka in behövs följande:

  • Personlig information för varje gäst som checkar in
  • Identifikationshandling för varje gäst som checkar in
  • Crown & Anchor medlemsnummer (om du är medlem)
  • Planer för fortsatta resor
  • Utgiftskontoinformation (dvs. kreditkort som du är behörig att debitera)
  • Upprätta ett utgiftskonto ombord via antingen kreditkort eller kontanter

När du slutfört incheckningen i Royal Caribbean-appen, eller via hemsidan och terminalen, kommer ditt SetSail Pass att aktiveras i appen för ombordstigning.

Tips för en lyckad kryssning

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Royal Caribbeans personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogade i din kryssningsbiljett, alternativt fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär och eventuella mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, eftersom det kan dröja några timmar innan du får din väska. Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner. Du kommer få en hyttnyckel som du behåller under hela resan – den fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din hytt.

På varje kryssningsrutt genomförs en obligatorisk säkerhetsövning (Muster drill) för gäster och besättning. Denna äger rum när man har kommit ombord, exakt var och när meddelas ombord. Säkerhetsövningen genomförs huvudsakligen på engelska. Det är viktigt att du känner till alla nödsignaler och vet hur du ska agera och var du ska möta upp om en nödsituation uppstår.

I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information som du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord samt klädkoder. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Customer Service Desk där du kan få svar på frågor dygnet runt.

För kryssningslivet ombord behöver du packa fritidskläder att ha på dagen och lite finare kläder för kvällen. Vid "Formal Night" (normalt 1 - 3 kvällar på en 7-dagarskryssning) klär man oftast upp sig lite extra – män har kostym och slips och kvinnor cocktailklänning eller liknande. Övriga kvällar gäller ”Casual” eller ”Smart Casual”, till exempel skjorta och långbyxor för män och klänning, byxa och topp eller kjol och blus för kvinnor. I dagsprogrammet för följande dag anges vilken klädkod som gäller.

Kläder efter väder, och att du ska känna dig bekväm och fin under din kryssning, är naturligtvis de bästa generella tipsen. Klädstilarna varierar väldigt ombord eftersom det är resenärer från all världens länder som reser, men vanligt sunt förnuft rekommenderas oavsett nationalitet. Bar överkropp, badkläder, badrock, bara fötter, ärmlösa linnen och keps är till exempel inte tillåtet i restaurangerna. Tänk på att fartygen är luftkonditionerade så det kan därför vara bra att ha en varmare tröja/kofta med sig för inomhusbruk. 

Royal Caribbeans fartyg har ett kontantfritt system som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners, American Express). Din hyttnyckel, som du får vid incheckningen på fartyget, blir ditt ”betalkort” ombord, som kopplas till ett ombordkonto. Ombordkontot kan kollas löpande på din TV i hytten, är det något som inte stämmer kontaktar du Guest Relations. Om allt är ok debiteras ditt registrerade kort med slutsumman vid kryssningens slut. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casinot. Valutan ombord är USD. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.

Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, det vill säga kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Därefter måste varje enskilt kortföretag ta bort reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan 7 - 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.

Beroende på vilken hyttkategori du har bokat så har Royal Caribbean lagt till en daglig sercviceavgift (en form av dricks) på kryssningspriset – 18 USD per person per dag för insides-, utsides- och balkonghytter, och 20,50 USD per person per dag för sviter. Du behöver alltså inte dricksa ombord, om du inte vill. Vid köp i barer och på spa läggs en serviceavgift på 18% till automatiskt.

Frukost, lunch, middag och snacks ingår på utvalda restauranger, caféer och barer. I huvudrestaurangen kan du välja mellan traditionell sittning eller My Time Dining. Traditionell sittning innebär att du väljer om du vill ha tidig (runt kl. 18.00) eller sen (runt kl. 20.30) sittning, som du då har varje kväll under din kryssning. My Time Dining innebär att du kan äta närsomhelst under middagstid, förutsatt att det finns tillgänglighet. Vid detta alternativ rekommenderar vi starkt bokning. Maila info@erikscruises.se angående vilken typ av sittning du önskar.

På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt, samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella kontaktuppgifter och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt (till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker) i ett handbagage som du inte ställer ut. Bagaget hämtar du sedan ut i hamnens ankomsthall.